Mielipidekirjoitus on julkaistu Keskisuomalaisessa 12.2.2021
Hienoa, että myös SDP on herännyt huoleen kaupunkimme
talouden tilasta (Ksml 4.2.) ja suuresta konsernivelasta. Tähän saakka rahaa on
auliisti oltu jakamassa milloin mihinkin kohteeseen turvapaikkamäärien
”väliaikaisesta” lisäyksestä tuplabussilinjoihin ja kylätaloihin. Lakisääteiset
tehtävät on hoidettava ensin, ylimääräisiä palveluja järjestetään, jos
rahaa jää, tähän saakka ne on tuotettu lähinnä velaksi, lastemme maksettaviksi.
Kun ”piiloverotuksesta” ollaan huolissaan, niin
enpä ole veroprosenttikeskustelussa kuullut valtuuston siltä laidalta ehdotusta
laskea veroja. Jokainen varmasti ymmärtää, että verotuksen kiristäminen ei
lisää kuntalaisten käytettävissä olevia varoja.
Samalla, kun lautakunnissa on väännetty tuhansista
eurosta, ovat tiettyyn suuntaan
kallellaan olevat yhdistykset saaneet suuria vuosittaisia avustuksia, ilman
erityisiä velvoitteita. Osa on sisällytetty jo talousarvioon, osa tullut elinkeinojohtajan
pöytälaatikosta, summat ovat vaihdelleet kymppitonneista yli sataan tuhanteen
euroon. Valvonta sekä raportointivelvollisuus näissä on ollut heikohkoa. Julkisesti
haussa olleita avustuksia on jaettu lautakunnassa vuosittain n. 50 000 €:n
edestä ja näistä ovat kilpailleet kaikki järjestötoimijat, joilla ei ole ollut
suoraa linjaa avustuksiin. Avustusten jakoon on onneksi tullut muutosta, mutta
monen monta vuotta tätä jatkuikin.
Jos kuluvan vuoden sotemenot toteutuvat arvion mukaisesti,
mihin en kylläkään usko, ovat menot kasvaneet neljässä vuodessa reilut 30 milj.
€ ja tästä on jo poistettu koronan vaikutus. Kyllä, asukasmäärä on kasvanut,
mutta vain noin tuhannella asukkaalla vuodessa.
Vuoden 2016 lopussa Jyväskylässä oli 138 800 asukasta ja
kaupungin työntekijöiden määrä 7668 henkilöä, vuoden 2019 lopussa asukasmäärä
oli 142 460 ja työntekijöitä 8444. Pian siis joka kolmas tänne muuttava tulee
kaupungille töihin, todennäköisesti lähes puolet, sillä iso osa muuttajista on
opiskelijoita. Ei yhdenkään organisaation talous kestä tällaista henkilöstömäärän
kasvua. Tätä kun kyseenalaistin kaupunginhallituksessa, sain pöydän toiselta
laidalta vastauksen ”kun yksityiset eivät nyt työllistä, niin kaupungin on se
tehtävä”. En ollut ajatellut, että kaupungin ydintehtävä olisi työllistää, vaan
edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää
asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti
kestävällä tavalla, kuten kuntalaissa todetaan.
Totta, että edellä mainitut summat ovat pieniä konsernivelkaan
nähden, jota on aivan liikaa, ei sentään 2 miljardia. Onneksi osalle tuota velkaa
löytyy taseesta vastinetta, eli kiinteistöjä ja muuta omaisuutta, sillä
kaupunkikonsernin lainakannasta suurin osa koostuu Alvan, JVA:n ja KSSHP:n
lainoista. 2019 tilinpäätöksessä
konsernin lainakanta oli 1,2 mrd.€. Lainakanta
on kasvanut erityisesti sairaala Novasta johtuen ja kun reilut 250 milj. €
kirjataan vielä, on Novan osuus jo viidennes kaupunkikonsernin lainakannasta.
Jos vielä saamme uuden maakuntahimmelin uusine
kuluineen, ei sitä vähääkään enää jää jaettavaksi.
Kati-Erika Timperi
kaupunginvaltuutettu
kaupunginhallituksen jäsen (Kok.)
Jyväskylä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.