Pitkään on peräänkuulutettu vastuullisia yrityksiä, joiden
tulisi palkata lisää työntekijöitä ja joiden tulisi tuottaa Jyväskylälle
entistä enemmän verotuloja. Vaan miten kaupunki itse edistää yritysten
perustamista, kehittämistä, kilpailua, markkinointia ja sijoittumista seudulle?
Muutama vuosi sitten kun itse vielä olin elinkeinoyhtiön
markkinointipäällikkönä, turhauduin siihen että koko markkinoinnin kenttä on
kaupungissamme levällään ja toimenpiteet suhteellisen suunnittelemattomia ja
näkymättömiä.
Vai muistaako joku kuulleensa vuosina 2008-2010
toteutetun 1,2 miljoonaa maksaneen
Jyväskylän seudun vetovoimaohjelman saavutuksia? Millaisen soft landing
centerin saimme ja kuinka paljon sille on ollut käyttöä, kuinka oppilaitosten
ja liike-elämän välinen yhteistyö lisääntyi määrällisesti, entä laadullisesti
jne. Tai tietääkö joku mikä on HTC?
Sauna from Finland:ista voidaan olla montaa mieltä, mutta
sen tapaiset yritysten verkostoitumiset ja yhteismarkkinoinnin soisi tulevan
muidenkin alojen saataville. Olisiko tässä elinkeinoyhtiölle se punainen lanka,
sen lisäksi että pitäisi aktiivisesti yhteyttä yrityksiin ja olisi aidosti
kiinnostunut mitä yrityksille kuuluu ja millaisia yrityspalveluita yrityksissä
tarvittaisiin.
Jyväskylässä kuntamarkkinointia tekevät mm. kaupunki, Jykes,
Jykes kiinteistöt, Jyväskylä Innovation,
Technopolis, yliopisto, Jamk ja monet
muut. Siinä mielessä Vetovoimaohjelma oli hyvä, että edes kolme-neljä
eri toimijaa saatiin yhdessä toteuttamaan markkinointia, sen sijaan että
jokainen puuhaa omiaan.
HTC (Human Tech
Center Finland) – brändin luominen oli sekin hyvä yritys. Mutta kun
tällainen brändi luodaan ensin työryhmässä, joissa edustajina ovat mm. nuo
edellä mainitut julkiset tahot ja sen jälkeen yritysten tulisi lätkäistä se
omaan markkinointimateriaaliinsa, jää hieno ajatus toteutuksessaan puolitiehen.
Jos yrityksiltä olisi kysytty mitä he kansainvälisen markkinointinsa avuksi
tarvitsisivat, voisi lopputulos olla ihan jotain muuta kuin mitä työryhmän
ajatuksena oli. HTC sen sijaan on jo periaatteessa sellaisenaan valmis ja melko
hyvä alusta kuntamarkkinoinnin kokoamiseen samaan portaaliin.
Kuntamarkkinoinnin osa-alueitahan ovat mm. elinkeino- ja
yritysmarkkinointi, asukasmarkkinointi, rekrytointimarkkinointi,
matkailumarkkinointi sekä kansainvälinen markkinointi. Nyt näitä hoitavat jokainen taho omalla
tavallaan ja markkinoinnillinen ilme sekä sanoma jäävät kovin hajanaiseksi ja
ponnettomaksi.
Kuntamarkkinoinnin pitäisi mielestäni selkeämmin olla
kaupungin hallussa. Toki sitä voisivat eri yhteistyötahot toteuttaa yhdessä
yritysten kanssa, mutta markkinointia koordinoisi yksi taho. Kaupungin
viestintäyksiköllä on täysi työ jo pelkästään viestinnässä ja tiedottamisessa,
mutta markkinointiyksiköksi riittäisi pienempikin. Paljon parjatusta Lahdesta
voisi käydä katsomassa vähän mallia miten kuntamarkkinointi tai oikeastaan
seutumarkkinointi on siellä toteutettu, samoin Oulu kelpaisi mainiosti
malliksi.
Imagohan meillä toistaiseksi ainakin ulospäin on kunnossa,
mutta suurin haaveeni tällä saralla olisikin, että Jyväskylä vielä joskus voittaisi
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailut esimerkillisen yhteistyön vauhdittamana.
Teksti on julkaistu 15.10.2012 osoitteessa http://kokoomusjkl.blogspot.fi/2012/10/markkinoinnilla-vauhtia-elinkeinoelamaan.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.