Selvittelin leikkitelineasiaa kyseisen lausunnon antaneelta viranhaltijalta ja sain sen suuntaisen vastauksen kaupunginpuutarhurilta kuin olin kuvitellutkin:
"Leikkivälineiden turvallisuus on välinevalmistajan, tässä tapauksessa ahtaasti tulkiten leikkivälineen luovuttajan vastuulla. Koska välineet ovat vanhoja emme voi taata niiden kuntoa, mistä seuraa pahimmassa tapauksessa vahingon sattuessa, että lasku tulee kaupungin maksettavaksi. Vahingon mahdollisuuksia syntyy myös asiantuntemattoman ja virheellisen pystytyksen seurauksena. ".
Mitään selvää pykälää tmv. ei siis ainakaan vielä löytynyt ja ihan tällainen vastaus ei minua tyydyttänyt, joten Timo Koivisto jatkaa asian selvittelyä. Ja kun kuluttaja-asiat -ja lainsäädäntöhän ovat juuri ominta alaani, selvittelin asiaa myös Kuluttajaviraston kanssa, sillä leikkikentät ja leikkivälineet ovat kuluttajaturvallisuuslainsäädännön soveltamisalaan kuuluvia. Toivon, että saan tällä viikolla vielä virallisen vastauksen heiltäkin.
Täytyy kyllä todeta, että todella ahtaasti tässä ollaan nyt sitten asiaa jälleen kerran tulkittu. Pitäisikö ehkä kieltää kaikkien omiin ja taloyhtiöiden pihoihin laitettavat telineet, sillä ainahan on mahdollista että ne on pystytetty väärin. On totta, että leikkipaikoilla on turvallisuudesta huolehtiminen omistajan vastuulla ja vastuu säilyy omistajalla, vaikka ylläpidosta huolehtisikin joku muu taho. Mutta jos esim. asukas haluaisi omaan pihaansa ostaa telineen, niin eiköhän silloin olisi myös vastuussa telineestä joka siellä omalla pihalla sijaitsee. Sen sijaan taitaa olla monimutkaisempi kysymys, voisiko esim. asukasyhdistys saada lakkautettuun lähipuistoon hallintaoikeuden ja pystyttää sinne välineet, joiden kunnossapidosta vastaa asukasyhdistys. Mutta saattaisihan joku vastaava malli olla hyvällä tahdolla ja maalaisjärjellä hoidettavissa.
Samalla tässä tulee pohtineeksi, voisiko käytöstä poistetut, mutta täysin käyttökuntoiset telineet siirtää sen verran nätisti varastoon odottamaan, että niistä olisi vielä jatkossakin käytettäväksi esim. myymällä asukasyhdistyksille tai yksittäisille kaupunkilaisille. Kovin moni on kauhuissaan katsellut, kuinka ihan käyttökelpoiset välineet surutta nostellaan kaivinkoneella lavalle. Eihän tuolla myynnillä varmaan kaupungin taloutta kuntoon saisi, mutta olisi edes jonkinnäköinen osoitus siitä, että resurssiviisaus ei ole vain hienoja strategioita.
maanantai 25. elokuuta 2014
lauantai 23. elokuuta 2014
Järki käteen Jyväskylä
Ei voi kyllä taas kuin päivitellä kaupunkimme leikkipuistoihin
liittyvää touhua. Olen kirjoittanut aiheesta aiemminkin, hieman eri
näkökulmasta. http://kati-erika.blogspot.fi/search?updated-max=2012-10-15T11:22:00-07:00&max-results=7
Miten on mahdollista, että kaupunginpuutarhuri Vesa Lehtinen
vetoaa siihen, että käytöstä poistettuja leikkitelineitä ei voi myydä
eteenpäin, koska vastuu telineen turvallisuudesta ei siirry ostajalle. Nyt on kyllä ihan pakko lähteä selvittelemään
missä tällainen laki seisoo. Tässähän
voisi alkaa epäilemään, että kaupunki ei voi myydä esim. omistamiaan autojaan
eteenpäin, sillä vastuu turvallisuudesta ei siirry uudelle kuskille?
Olen itse asunut neljä vuotta Budapestissä ja edelleen käyn
siellä vuosittain lomailemassa. Toukokuussa kävin katselemassa entistä kotiamme
ja kiertelin lähipuistoja ja ulkoilualueita. Yllä oleva kuva on sieltä.
Kaupungin puistosta. Jos en ihan väärin muista, niin Unkarikin on EU-maa.
Sattuupa olemaan vielä Nato-maakin, mitä en yhtään pistäisi pahaksi meilläkään.
Kovin toisen näköisiä ovat puistojen leikkitelineet siellä
tavallisilla asuinalueilla, näin monessa muussakin Keski-Euroopan kaupungissa.
Toki viimeisen päälle hienoja puistoja löytyy sieltäkin, mutta vain muutamia. En
toki ole hienoja leikkipuistoja vastaan, mutta
riittäisikö joskus vähän vähempikin, jossa jäisi tilaa lapsen omalle
luovuudelle, eikä kaikki olisi valmiiksi rakennettuja kalliita elämyspuistoja. Johtuuko
tämä ero leikkipuistojen tasossa nyt siitä, että meillä on eri lait vai
noudattavatko toiset lakia omaksi tappiokseen asti ja toiset ehkä vähän
lievemmin.
Onko tosiaan niin, että Suomessa suurin uhka mitä lapsiamme
kohtaa, ovat leikkipuistojen välineet?
Ehkä olisi oikeasti pohdittava onko tämä maa lakeja vai
ihmisiä varten. EU-rekisterissä on kutakuinkin 17684 voimassa olevaa säädöstä.
Suomessa meillä on vielä 1700 omaa lakia ja siihen vielä päälle asetukset,
ohjeet ja muut normit joita todella on ja riittää. Vuonna 2013 säädöskokoelmassamme
julkaistiin 1331 säädöstä. Näistä eduskunnan käsittelemiä lakeja tai muutoksia
oli 635. Uusia lakejakin eduskunta sääti 84. Kyllä, eduskunnan tehtävä on nimenomaan
säätää lakeja, mutta eikö meille entiset lait riitä tai ainakin vähän vähempi
määrä uusia. Jotenkin tuntuu siltä, että kansanedustajamme haluavat aina vaan
lisää ja lisää lakeja. Taitaa lakien säätäminen olla liian helppoa nykyään ja tehtaillaanko
niitä samalla innolla kuin esimerkiksi valtuustoaloitteita siinä toivossa, että
saadaan oma nimi esiin. En tiedä, mutta tolkuttomalta tämä nykymeno tuntuu.
Voisiko seuraavan eduskunnan tavoite olla turhien lakien ja säädösten
purkaminen ja kansalaisten vapauden ja vastuun palauttaminen.
lauantai 16. elokuuta 2014
Harkinta-aikaa

Itselle tuntui jotenkin luontevalta jatkolta pohtia ihan
tosissaan seuraavaa askelta, sillä kunnallispolitiikka on tullut nyt
viimeistään tutuksi, kun päivittäin sen kanssa on tekemisissä. On helpompaa kun
tietää miten kuntataloudessa asiat toimivat, peilata valtion tason päätösten
heijastumista kuntiin, kotitalouksiin ja yksittäisiin ihmisiin.
Omiksi vahvuuksikseni tiesin talouden, kolmannen sektorin ja
kotitalouksien haasteiden tuntemuksen. Yliopistossa pääaineeni oli
kuluttajaekonomia ja siitä olen kyllä aidosti ylpeä. Meitä Viikistä
valmistuneita on vähän, kaksitoista opiskelijaa otetaan vuosittain alaa opiskelemaan.
Monelle kuluttajaekonomia ei kerro oikein mitään. Suurimpia ainekokonaisuuksia
omissa opinnoissani olivat kansantaloustiede, kuluttajakäyttäytyminen, tilastotiede,
sekä rahoitus ja lainsäädäntö.
Kun minua pyydettiin Kokoomuksen ehdokkaaksi ensi kevään vaaleihin, tarvitsin
minäkin harkinta-aikaa. Sen olin jo valtuustossa ja kaupunginhallituksessa
huomannut, että asiat eivät ole mitään ydinfysiikkaa tai kvanttimekaniikkaa,
mutta aikaa, asioihin perehtymistä ja johdonmukaisuutta tarvitaan. Niihin olin
valmis. Vaan edelleen mietitytti se yksi ikävä puoli, mikä näyttää leimaavan
nykyaikaa.
Kaikki on julkista, poliitikot yleistä riistaa ja
yksityisyyttä tai arvostusta ei ole juuri olemassakaan. Viime vuosien
tuntumalla sanoisin, että ne pitävät kovinta meteliä ja arvostelevat
suurimmalla äänellä, ketkä eivät ole itse valmiita käyttämään omaa aikaansa
yhteiskuntamme hyväksi. Sieltä tulee ne kärkevimmät arvostelut ja herroittelut
ja kohinat suurista palkkioista. No, sen voin kyllä kertoa, että ei tätä
kaikkea ihan vain rahan voimalla jaksa, esim. itselleni jää yhden kokouksen
palkkiosta käteen 48 euroa ja kokoukseen valmisteluineen kuluu aikaa viidestä
tunnista eteenpäin.
Kyllä isoimmat taistot kävin itseni kanssa juuri tuosta
yksityisyyden menettämisestä. Nykyinen ilmapiiri on se, että kaikkea saa
kuvata, kaikkea saa haukkua ja mitä negatiivisempaa sen parempaa. Lasteni vuoksi harkitsin asiaa pitkään. Itse en ole vielä joutunut kovin
negatiivisten asioiden kanssa tekemisiin, ainoastaan ulkonäköni vuoksi. Olen saanut
kuulla kuinka olen ”päässyt piireihin” vain ulkonäköni vuoksi, toisaalta olen
saanut kuulla, että inhoan sinua ulkonäkösi takia, kuullut olevani ruma tai
kotkannenäinen kuiva ämmä. En voi
väittää etteivätkö nämä kommentit olisivat missään tuntuneet ja saaneet
pohtimaan aiempia hetkiä elämässäni, joissa olen ulkonäköäni joutunut
miettimään vaikka koskaan en itseäni ole kummoisena pitänyt ja asialle kauheasti aikaa suonut.
Mutta enemmänkin olen huolissani lapsista ja nuorista.
Millaisen kuvan me aikuiset heille annamme, jos toisen arvostelu on ihan ok ja
hyväksyttävää. Jättääkö joku elämässään jotain tekemättä, tai luopuuko unelmistaan siinä pelossa ettei jaksa paineita ja arvostelua. Harva meistä on ulkonäköään, perhettään tai elintasoaan
saanut lapsuudessaan valita. Niillä mennään mitä on ja aina voi koittaa
parantaa, mutta se ei voi olla mikään itseisarvo, vaan se, että saisi elää
onnelliseen elämän hyväksyttynä ja rakastettuna. Ulkonäöllä tai varallisuudella
kun ei kuitenkaan ole lopulta merkitystä, ainoastaan sillä mitä on antanut
toisille.
Mikä sitten auttaa jaksamaan. Hyvät keskustelut ihmisten
kanssa, kun vaikeistakin asioista puhutaan rakentavaan sävyyn ketään
syyttelemättä ja toisia mustamaalaamatta. Toisten poliitikkojen tuoma tuki ja
ymmärrys, että samassa veneessä ollaan ja vaikeuksista huolimatta haluamme
saada asioita parempaan suuntaan ja yhteiskuntaamme kestävämmälle pohjalle.
Myös tunne siitä, että itse ainakin on yrittänyt.
Toivon tsemppiä, lujaa luonnetta ja vahvaa itsetuntoa kaikille
ehdolle lähteneille tai sitä harkitseville.
Ja suvaitsevaisuutta, lämmintä sydäntä ja kaunista käytöstä meille
kaikille!
keskiviikko 29. tammikuuta 2014
Valtuustovuosi takana
![]() |
Kuva: Marjo Pakka |
Niin vaan on
ensimmäinen valtuustovuosi ja monet vaalit ja valinnat takana. Kiitos kaikille
minua tukeneille.
Muutama
vuosi sitten pohdin hartaasti yrittääkkö yhdistystoiminnasta näkyvämmin mukaan
kunnallispolitiikkaan. Kuukausia asiaa pohdittuani ja kymmenien ihmisten kanssa
juteltuani päätin kokeilla miten käy. No hyvinhän siinä kävi.
Ennakkoasenteeni
oli vähän kaiken suhteen – pessimisti ei pety. Ja täytyy todeta, että tuo oli
juurikin minulle sopiva näkökulma. Olin toki pitkään politiikkaa seurannut ja
usein turhautunut ja välillä kiukustunutkin sitä touhua katsellessa ja
kuunnellessa. Niin usein tuntui aivan tossijaiset asiat nousevan päällimmäisiksi,
oman edun tavoittelijat eivät näyttäytyneet vähemmistönä, pienet piirit kiehuvat
omissa keitoksissaan ja vouhotusta tuntui riittävän vähän joka asiassa.
Aatokseni ei
tuosta juuri ole muuttuneet. Tuohon kaikkeen olen törmännyt, lisäksi harmittaa joidenkin
valtuutettujen epäkohtelias käytös; kuten huutelu salissa, nukkuminen valtuuston aikana, omien asioiden ja etujen ajaminen, juoruilu ja erinäisten pelien pelailu, toisten
mollaminen, halveksuminen ja eriarvoistaminen puolueen, aatteen tai
mielipiteiden perusteella jne. Sydämensivistyksen
soisin olevan aatteenpaloa vahvempaa.
Mutta…..monen
monta hyvääkin asiaa on tullut eteen. Olen saanut tavata mukavia ihmisiä
(kyllä, yli puoluerajojen) joihin en välttämättä olisi muuten törmännyt, olen
saanut uskomattoman paljon kauniita viestejä, terveisiä ja toiveita
kuntalaisilta ja päässyt perehtymään oikein perusteellisesti muutamiin minua
todella kiinnostaviin asioihin.
Vouhotus ei
edelleenkään ole minua varten, kuten ei yhden asian puolesta kampanjointi tai puheiden
pitäminen puhumisen ilosta. Olen kyllä kova puhumaan, mutta usein olen enemmänkin
tarkkailijan roolissa. En kylläkään siksi etten uskaltaisi sanoa mitä ajattelen, usein vain koen että ihan jokaista asiaa ei tarvitse härkkiä. Mieluummin kerään tietoa, analysoin ja muodostan mielipiteeni niiden
perusteella ja jos oikein sopiva tilaisuus tulee, voin jopa sanoa jotain!! Intohimoni on erityisesti talous.
Saatan olla juuri se ikävä ämmä joka pyytää tarkempia tuloslaskelmia
nähtäväksi tai tilastotietoja aiemmilta vuosilta, jotta pääsen lukujen
taakse. Niihin olen hautautunut usein
huomaamattani pitkiksikin ajoiksi ja kehtaanko edes sanoa millaista iloa olen
joskus tuntenut kun olen mielestäni löytänyt luvuista yhteyksiä asioille. Vaikka
talousasioihinkin keskittymisen voisi nähdä myös yhden asian ajamisena, koen
että on kuitenkin kyse asiasta joka koskettaa kaikkia kuntalaisia, ei vain
lapsia, vanhuksia, keski-ikäisiä tai maahanmuuttajia. Jos talousasiat on kunnossa, kaikki saavat
siitä hyödyn. Omimmaksi koen edelleen tuon suhteellisen hiljaisen tavan tehdä
työtä yhteiskuntamme hyväksi ja ei tämä nyt olleenkaan niin hankalalta tai
ikävältä tunnu kuin ehkä nuorempana olin aavistellut!
Viimeisen
viikon aikana olen saanut kymmeniä kyselyitä siitä olenko lähdössä
eduskuntavaaleihin ehdokkaaksi. Kysyjille olen vastannut totuudenmukaisesti,
että en ole miettinyt asiaa. Ja monelle jatkanut vastausta, että jos vaikka
kiinnostuisinkin asiasta, niin enhän voi tietää huolisiko puolueemme minua edes
ehdokkaaksi. Eletään nyt tätä kevättä, tehdään töitä ja kannustetaan Kokoomusta
Eurovaaleissa 2014!
sunnuntai 3. marraskuuta 2013
Osuuspankin vaalit
Kun on valmistunut
taloustieteen laitokselta, pääaineena kuluttajaekonomia, eipä ehkä
kauheasti tarvitse selitellä mielenkiintoa pankin edustajiston toimintaa kohtaan.
Työssäni
näen hyvin erilaisia lähtökohtia perheiden valmiuksissa hoitaa talouttaan ja raha-asioitaan.
Velka- ja talousneuvonta ovat osa työtäni ja kotitalouksien rahoitukseen
liittyvät asiat hyvin lähellä.
Työni kautta myös yrityspuolen pankkipalvelut ja
valitettavasti erityisesti puutteet niissä ovat tulleet varsin tutuiksi. Pienimuotoinen sijoittaminen on ollut oman ammattitaidon ylläpitämisen vuoksi
harrastukseni jo jonkin aikaa.
Olen aina ollut kiinnostunut talousasioista ja
vahvuuteni onkin talousosaamisessa ja varmassa päätöksenteossa. Päätökseni
perustan faktoille, unohtamatta arvoja ja ihmisiä, joihin päätökset
vaikuttavat.
Uskoisin tuovani monipuolista näkemystä ja osaamista Osuuspankin
edustajistoon numerolla 99.
maanantai 22. huhtikuuta 2013
Palveluita linjaamaan
Kunnilla on tällä hetkellä 535 lakisääteistä tehtävää ja
velvoitetta. Tuo määrä on onneksi lähiaikoina vähenemässä, mutta siitä
huolimatta tekemistä jää. Jää myöskin pohdittavaksi mitä palveluita halutaan
noiden lakisääteisten lisäksi ylläpitää ja miten nuo lakisääteisetkin palvelut
järjestetään.
Ikävä tosiasia on, että rahaa ei enää riitä kaikkien
palveluiden ylläpitoon saati uusien tarjoamiseen. Useampiin olemassa oleviin toki
riittää, mutta ei aivan jokaisessa totutussa palvelupisteessä. Ja mitä enemmän
palveluita haluamme, sitä enemmän on otettava lainaa. Onko se tasa-arvoista,
että meidän sukupolvemme ottaa lainaa, jonka meidän lapsemme ja lastemme lapset
saavat aikanaan maksaa?
Säästöpäätökset ovat vaikeita asioita, mutta välttämättömiä.
Jyväskylässä on tekeillä palvelulinjaus. Palvelulinjauksissa käsitellään niitä
periaatteita, joilla Jyväskylän kaupungin palvelut järjestetään tulevaisuudessa
talouden kannalta kestävällä tavalla lähivuosina. Linjauksissa kuvataan
palveluiden olennaiset muutokset, joilla on merkitystä talouteen tai
palveluiden tuottamistapoihin. Linjauksessa otetaan siis kantaa siihenkin mitä palveluita
kaupunki tuottaa itse ja mitä hankitaan ostopalveluna tai muilla tavoin.
Palvelulinjauksen tekeminen ei ole todellakaan helppoa. Niin
monta kuin on palvelun käyttäjää, on myös mielipidettä siitä mikä on tärkeää ja
mikä ei. Paljon riippuu myös siitä, mikä
kanta palveluiden tarkasteluun halutaan ottaa.
Esimerkkinä vaikkapa tämän iltainen valtuusto, jossa kävimme
läpi tänään pienten kouluyksiköiden muodostamisen kriteereitä. On selvää, että
meistä jokainen haluaisi puolustaa kyläkouluja. Mutta silloin kun on oikeasti
saatava säästöjä aikaan, on kyläkoulutkin otettava tarkkailtavien asioiden
listalle. Jokainen meistä myös ymmärtää sen, että koulu jossa on parikymmentä
oppilasta ei voi olla kovinkaan kustannustehokas. No seuraavaksi tullaan
siihen, onko raha ainoa asia joka näitä asioita määrittää. Ei varmasti ole.
Vaikka kyläkoulut kovin idyllisiltä meistä monista kuulostavatkin,
niin aina ne eivät kuitenkaan sitä ole. Mitä jos koulun ainoa opettaja ei
pystykään antamaan laadukasta opetusta kaikille ja kaikissa aineissa. Mitä jos
esim. tämän päivän tekniikka ei ole siinä määrin hallussa, mitä nykykouluissa
pitäisi. Löytyykö tarvittavaa osaamista erilaisille oppijoille tai taitoa
ristiriitojen ratkaisuun. Miltä tuntuu käydä koulua, jossa ei ole omaikäisiä
kavereita jne.
Usein vedotaan tasa-arvoisuuteen. Onko oikein, että
kyläkoulut lakkautetaan ja lapset joutuvat pitkienkin matkojen päähän kun
toiset saavat käydä koulua lähellä. No ei varmaankaan aina ole, mutta se on
myöskin tosiasia, että iso osa ellei puolet näistä kyläkoulujen lapsista kuuluvat
jo koulukyydin piiriin. Seuraava argumentti on, että lapset joutuvat ainakin
odottelemaan koululla kohtuuttomia aikoja, jotta kuljetukset lähtevät. Osa
varmasti joutuu, ja osa toisaalta saa tehdä läksyjä koululla tai käydä kerhossa
sen sijaan, että viettäisi iltapäivät kotona yksin. Seuraavaksi sanotaan, että
miten tuollaiseen sitten on rahaa jos kouluihin ei. Kaikkea sitä rahaa ei
suinkaan tarvitse sivistystoimen puolelta etsiä, sillä onhan meillä vahva
kolmas sektori joka näitä palveluita voi tuottaa. Ja ehkäpä koulukyytien kautta
myös alueen vanhusten elämänlaatu paranisi, jos samaan kyytiin koululaisten kanssa
pääsisi vaikka asioilla käymään ja toisaalta eri ikäisten ihmisten luonteva kanssakäyminenkin
näin lisääntyisi. Tai onko se tasa-arvoa, että pienen koulun ylläpitoon ja
väistämättömiin remontteihin laitetaan rahaa, kun samalla rahalla voitaisiin
isommassa koulussa saada lisää resursseja useammalle lapselle.
Mitä tällä nyt sitten halusin sanoa. No ainakin sen, että
asioita ei pidä katsoa vain yhdestä näkökulmasta. Kun malttaa laajentaa
näkökulmaa, niin asiat saattavat näyttääkin hieman toiselta. Ja halusin
kannustaa myös kaikkia kaupunkilaisia osallistumaan palvelulinjausten tekoon,
kun siihen on nyt mahdollisuus esim. nettisivujen kautta.
Kuntien tehtäviä voi käydä vilkaisemassa täältä: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/03_kunnat/20130117Kuntie/Kuntien_tehtaevien_kartoitus_finaali_NETTI.pdf
Ja ideoita ja ajatuksia Jyväskylän palvelulinjauksia varten
voi jättää täällä:
sunnuntai 3. maaliskuuta 2013
Keskimaan vaalit
Miksi lähdin ehdolle? No siihen on montakin syytä. Aiemmin
olin sitä mieltä, että samojen ihmisten ei pitäisi pyöriä joka paikassa – ja toki
osittain olen samaa mieltä edelleen. Ärsytti oikeasti samat naamat ja temput
vuodesta toiseen ja ärsyttää vieläkin. Kyse ei kuitenkaan ole siitä kuuluisasta
takinkäännöstä tälläkään kertaa J
Usein kuulee sanottavan, että miten kaupunginvaltuutettu voi
istua myös Keskimaan edustajistossa, kun sama henkilö päättää esim.
kaavoituksesta ja ilmankos Keskimaa saa aina parhaat tontit. No, kaava-asiat
harvemmin tulevat valtuustoon, vaan kyllä ne pääsääntöisesti lautakunnissa
käsitellään. Ja uskon myös siihen, että fiksu valtuutettu tajuaa jäävätä
itsensä silloin, kun asia tulee liian lähelle. Näin ei tunnu kaikki valtuutetut
kuitenkaan tekevän, mutta toiset hyvinkin tarkasti….näyttäisipä olevan vähän
puoluesidonnaistakin.
Mutta ne perimmäiset syyt.
No yksi merkittävimmistä syistä on se, että meidän pientenkin yritysten
sanaa kuultaisiin ja meillekin jäisi elintilaa kuitenkin kohtuullisen isossa
kaupungissamme. Tietysti enemmän olemme kuluttajan armoilla, kun emme pysty
tarjoamaan bonusta ja puoli-ilmaisia pullakahveja, mutta me kilpailemme sen
sijaan yksilöllisyydellä, tuoreella ja aidosti paikanpäällä valmistetulla laadukkaalla
ruualla ja hyvällä palvelulla ja lämminhenkisyydellä. Pienen yrityksen
edustajana toivoisin enemmän yhteistyötä seutumme yritysten ja Keskimaan
välillä, sillä uskon sen hyödyttävän kaikkia osapuolia.
Toinen intressini on lähiruuan saatavuuden ja käytön edistäminen.
Mitä lähempänä ruoka on valmistettu, sen tuoreempaa se on. Sitä helpommin
tuottaja pystytään selvittämään ja voidaan hyödyntää vuodenaikojen mukaista
ruokaa. Samalla voidaan vaalia suomalaisia ja maakunnallisia ruokaperinteitä ja
lähiruoan käyttö lisää myös seutumme taloudellista hyvinvointia. Näin ollen
näkisin erittäin tärkeänä, että lähiruuan tuottajat kutsuttaisiin yhteiseen
neuvottelupöytään pohtimaan, millaisia toiveita kuluttajilla on, millaisia
intressejä ja tarpeita Keskimaalla ja mitä tuottajat voivat tarjota ja miten.
Liian usein kuulee, että Keskimaan volyymi on sellainen, ettei pienten
tuottajien kapasiteetti riitä. No mitäpä jos lyötäisiin yhteen saman alan
tuottajat ja heiltä tilattaisiin yhteishankintana. Näin esim. Petäjävedellä ja vaikkapa
Toivakassa toimivat lammastilat voisivat etsiä yhteistyöetuja ja yhdessätuumin
hoitaa tilatut tuotteet ja toimitukset.
Kolmas mielenkiinnon kohteeni on Keskimaan yhteiskuntavastuu.
Tällä tarkoitan lähinnä sitä, kuinka Keskimaa jakaa voitostaan seudun
hyvinvointiin oman osuutensa muutoinkin kuin yhteisöveroina. Eli millaisia
tapahtumia ja yhteisöjä tuetaan sponsoroinnein jne. Mieluusti näkisin, että
monet yleishyödylliset järjestöt (muutkin kuin urheiluun liittyvät) voisivat
toimia Keskimaan yhteistyökumppaneina. Esimerkiksi Martat järjestävät esim.
vähävaraisille lapsiperheille, työttömille, päihde- ja
mielenterveyskuntoutujille, sekä maahanmuuttajille kursseja, jotka edistävät
osallistujiensa arjen hallinnan taitoja ja lisäävät kotitalouksien
hyvinvointia. Vastaavan tapaisia toimijoita on seudulla monia. Voisikohan yhteistyö
näiden järjestöjen kanssa olla yksi tapa kantaa yhteiskuntavastuuta ja lisätä
maakuntamme hyvinvointia. Yhteiskuntavastuuseen liittyy mielestäni myös
työntekijöistä huolehtiminen, eli en kyllä näe suotavana sitä, että alan
työsopimuslakia rikotaan, vaan työnantajan tulisi ensisijaisesti pitää huolta
omien työntekijöidensä toimeentulosta ja hyvinvoinnista ja vasta sen jälkeen
harkita vuokratyöfirmojen käyttöä.
Tässäpä päällimmäiset ajatukseni siitä, miksi minua
kiinnostaisi toimia Keskimaan edustajistossa. Numeroni Keskimaan vaaleissa on 159.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)