maanantai 17. syyskuuta 2012
maanantai 20. elokuuta 2012
Rahaa riittää?
Enpäs voi kuin taivastella miten kaupunkimme rahoja käytetään. Ymmärrän toki, että me veronmaksajat haluamme vastinetta veroeuroillemme mutta löytyykö tosiaan joku, joka oli sitä mieltä että Orakkaan korttelileikkipuisto vaatii 100.000e saneerauksen?
Leikkipuisto oli ihan ok-kunnossa, keinut jokin aika sitten
uusittu ja muutamia muita pieniä korjauksia olisi voinut ehkä tehdä. Mutta että
puisto putsataan maantasalle keväällä ja valmista luvataan heinäkuun loppuun. Ja millainen on näky elokuussa, kun paras
puistoaika on ohi….kaikki on vielä kesken ja tulee näemmä olemaankin jonkun
aikaa.
Eipä asia antanut rauhaa ja niinpä soitin ensin Altekille ja
heti perään Kaupunkirakennepalveluihin. Kysyin syytä puiston remontille ja
mahdollista kustannusarviota. No taustalta löytyi hieno periaatepäätös uusia
puistot viimeistään 15-20 vuoden välein ja tietysti esim. Orakkaan puiston
saneeraukselle oli olemassa rakennelautakunnan päätös. Mietityttää vain millä
perusteilla tuo päätös on tehty. Onko kukaan oikeasti kysynyt alueen lapsilta
mitä puistolle tulisi tehdä, saati käynyt katsomassa puiston kuntoa kriittisin silmin?
Onhan se toisaalta kiva, että puistosta löytyy kivetyt
oleskelualueet, viimeisimmät laitteet, turvakaiteet ja sillat. Vaan olisivatko
lapset mielummin kuitenkin leikkineet puistossa, jossa voi vapaasti uittaa
tikkuja ja laivoja purossa, leikkiä piilosta pensaissa jne? Nyt puro on kivetty
erilleen ja oleskelualueet tarkkaan rajattu ja kivetty ja joka toiminnolle on
oma lokeronsa. Eikö yksi puisto olisi voinut olla enemmän luonnontilaisempi,
kun vieressä on kuitenkin uusi Peukaloisen puisto ja Kotalammenkaan puistoon ei
ole kohtuuton matka? Onko suunnittelun oltava näin hienoa ja mahtavaa, uskon
että lapsille kelpaisi vähempikin ”suunnittelu”.
Mikäpä siinä jos rahaa olisi liiaksi asti ja projekti hoituisi
aikataulussa niin, ettei puolta vuotta mene remonttiin. Nyt kustannusarvio on n. 100 000 euroa
ja rakennepalveluiden veikkaus oli, että yli menee. Ja aikataulusta ei oikein
tullut selvyyttä, valmistuneeko vasta jouluksi…..syinä mm. suunnittelu,
tarvikkeiden ja leikkivälineiden saatavuus, sillan ja turvakaiteiden tilaukset
ym. Hmmm….mitenkähän onnistuisi tällaiselta yksityiseltä palveluntuottajalta
tuollainen toimitusvarmuus? Ai että 40-hengen rippijuhliin tarjoilut 25.8.2012
klo 14, hintaan 22e/hlö. Jaa, no eipäs kuulkaas onnistukaan kun, tulkaapa
25.12.2012 klo 11 ja hinta olisi sitten sellaiset 2200e kun on näitä
viivästyksiä vähän tullut! Oijjoi….
Täältä pääsee katselemaan mitä muita puistoja on lähiaikoina
tulossa saneerattavaksi ja arvelemaan mitkä voisivat olla kustannukset.
tiistai 7. elokuuta 2012
Vapaaehtoinen maanpuolustustyö on tärkeää ja hauskaa
Puolustusministeriön määritelmän mukaan vapaaehtoinen
maanpuolustustyö on aatteellista kansalaistoimintaa, jolla lujitetaan
kansalaisten maanpuolustustahtoa ja tuetaan sekä viranomaisten, että
kansalaisten kykyä selviytyä eri turvallisuustilanteista. Näitä ovat rauhan aikana mm.
suuronnettomuudet, laajat sähkökatkot tai pandemiat.
Valmiuslain mukaan kuntien tulee valmiussuunnitelmissaan varmistaa tehtäviensä mahdollisimman häiriötön hoitaminen myös poikkeusoloissa. Valmiussuunnittelua johtaa kunnanjohtaja, joka myös sovittaa yhteen kunnan eri toimialojen tehtäviä. Tehtäviä riittää aivan varmasti kaikille ensiavusta muonitukseen ja psykososiaalisen avun antamiseen. Naisten Valmiusliiton alueneuvottelukunnat edistävät omilla alueillaan naisten kouluttautumismahdollisuuksia ja koulutettujen naisten varaamista esimerkiksi kuntien valmiusorganisaatioihin.
Naisten voimavarojen ja taitojen hyödyntäminen suunnitelmallisesti normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa tukee yhteiskunnan valmiutta ja varautumiskykyä. Naisille on tarjolla useita mahdollisuuksia kouluttautua ja sitoutua naisille soveltuviin poikkeusolojen tehtävien suorittamiseen.
Valmiuslain mukaan kuntien tulee valmiussuunnitelmissaan varmistaa tehtäviensä mahdollisimman häiriötön hoitaminen myös poikkeusoloissa. Valmiussuunnittelua johtaa kunnanjohtaja, joka myös sovittaa yhteen kunnan eri toimialojen tehtäviä. Tehtäviä riittää aivan varmasti kaikille ensiavusta muonitukseen ja psykososiaalisen avun antamiseen. Naisten Valmiusliiton alueneuvottelukunnat edistävät omilla alueillaan naisten kouluttautumismahdollisuuksia ja koulutettujen naisten varaamista esimerkiksi kuntien valmiusorganisaatioihin.
Naisten voimavarojen ja taitojen hyödyntäminen suunnitelmallisesti normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa tukee yhteiskunnan valmiutta ja varautumiskykyä. Naisille on tarjolla useita mahdollisuuksia kouluttautua ja sitoutua naisille soveltuviin poikkeusolojen tehtävien suorittamiseen.
Itse olin juuri 3:n päivän Ilimatar 2012 harjoituksissa
Rissalassa, Karjalan lennostossa. Osallistuin tällä kertaa Selviytyminen
sähköttä -kurssille. Nytpä ovat selvillä Suomen sähköjärjestelmän eri osapuolet
ja monitasoinen sähköjärjestelmämme ja osaan jopa laskea voimajohdon
jännitetason eristelautasten määrästä J
Sen lisäksi osaamme toki varautua sähköttömyyteen ennalta ja tarvittaessa
ruuanlaitto sujuu vaikka trangialla ja aggregaatinkaan käyttö ei tuota
vaikeuksia.
Näitä harjoituksia järjestetään 2 kertaa vuodessa eri
varuskunnissa ja aiheina voi olla esimerkiksi kenttälääkintä, katuturvallisuus,
maastotaidot, ilmapuolustus jne. Todella mielenkiintoisia, opettavaisia ja
hauskoja ovat olleet, joten suosittelen aivan kaikille! Ja salaa toivon, että
jossain vaiheessa ainakin kurssin tai parin käyminen tulisi pakolliseksi
kaikille naisille, ellei sitten ole suorittanut vapaaehtoista palvelusta.
Lisätietoa näistä kursseista löytyy sivuilta http://www.naistenvalmiusliitto.fi/nasta.php
ja 24.10. klo 18-19 on mahdollisuus tulla Marttakeskukseen (Yliopistonkatu 11)
kuuntelemaan maksutonta luentoa aiheesta Kotitalouksien varautuminen
sähköttömyyteen. Tavataan siellä!
keskiviikko 1. elokuuta 2012
Mansikat omalta maalta, Muuramesta mustikat
Niinpä tuli taas käytyä Muuramessa
mustikassa, kuten niin monena vuonna. Jos
muuramelaisia moititaan siitä, että ottavat rusinat pullasta niin meidän
perheessä otetaan sitten ainakin muutama ämpärillinen takaisin. Samalla kyllä
tulee ihasteltua Muuratjärven maisemia (kun mökkiäkään ei siellä enää pariin
vuoteen ole ollut) ja vihasteltua järkyttävää ihmisten aiheuttamaa liikennemelua.
Metsissä kypsyy vuosittain
yli 500 miljoonaa kiloa marjoja, mutta niistä kerätään talteen vain kymmenkunta
prosenttia. Luulisi terveellisen ja ilmaisen ruuan kelpaavan, eikä varmaan
olisi pahitteeksi jos koululaisetkin keräisivät osan kouluruuastaan itse ja
tutustuisivat samalla luontoon ja oppisivat arvostamaan suomalaista ruokaa.
Liian usein kouluissa
tarjotaan maahantuotua ruokaa. Mitä lähempänä ruoka on valmistettu, sen
tuoreempaa se on. Sitä helpommin tuottaja pystytään selvittämään ja pystytään
hyödyntämään vuodenaikojen mukaista ruokaa. Samalla voidaan vaalia suomalaisia ja
maakunnallisia ruokaperinteitä.
Suomessa on rikas
ruokakulttuuri, jonka tulisi olla osa koulujen arkea. Se miten koulussa syödään
ja ruoasta keskustellaan vaikuttaa ruoan arvostukseen.
Kuntapäättäjien tehtävä on
taata riittävä rahoitus ja resurssit, jotta laadukkaan ja kotimaisen kouluruoan
tarjoaminen on mahdollista. Kotimaiset elintarvikkeet ovat eettisesti ja
ympäristön kannalta perusteltu valinta kouluruuaksi. Lähiruoan käyttö lisää
myös seutumme taloudellista hyvinvointia, joten kyse ei ole pelkästään menoerästä.
Voitaisiinpa
Jyväskylässäkin ottaa mallia Konneveden kunnasta, jossa lähiruokaa käytetään
kouluruokailussa luontevasti ja järjestetään erilaisia teemakausia
kouluruokailuun. Kouluruokaan on esimerkiksi Konnevedellä normaalisti käytetty
noin 80 senttiä ateriaa kohden, mutta jo 20 sentin lisäyksellä on saatu
listalle reilusti lähiruokaa lihasta alkaen (käytetyintä lähiruokaa ovat
yleensä marjat, juurekset ja leivonnaiset).
Ja tämän lähiruuan käytön
takaa Konneveden kunnanvaltuuston noin kymmenen vuotta sitten allekirjoittama
suositus, jonka mukaan lähiruokaa suositaan kaikissa kunnan keittiöissä.
Olisipa hienoa saada tällainen aikaan myös Jyväskylässä!
maanantai 30. heinäkuuta 2012
Lauantaiaamun torikahvit
Sää todella suosi torikahvittelijoita! Meitä oli pieni, mutta tehokas joukko; Arja, Antti, Kati, Pauliina ja Taija. Ja mielialakin ihmisillä tuntui olevan sään kanssa samoilla linjoilla. Kiitosta kotikaupunkimme sai kauneudestaan ja kirjastoverkosta, mutta toki moitteitakin mm. Anderssonin altaasta, päihde- ja mielenterveyskuntoutujien toiminnan rahoituksesta, sekä hammashoitojonoista ja tuhlailevista virkamiehistään....hmmm...olisikohan valtuutetuillakin tuossa oma osansa....
Positiiviselta päivän saldo kuitenkin vaikutti ja ei kun torilta valmistautumaan illan rapujuhliin!
sunnuntai 22. heinäkuuta 2012
Matkailu avartaa
Tanskan mallissa ajatuksena on pitää työnantajan työllistämiskynnys matalana, kun irtisanominen on helpompaa ja työllistämisen sivukulut pienet. Mallissa on oleellista sekin, että työntekijän kynnys kieltäytyä töistä tai tarjotuista työllistymistä edistävistä toimista on korkea, koska kieltäytyminen todella vaikuttaa tuen saamiseen. Työntekijän kannaltakaan malli ei ole huono, sillä irtisanottaessa työntekijä pääsee korkean työttömyysturvan piiriin ja aktiivisuus säilyy, kun uusiin töihin on helpompi päästä ja tarjottuihin töihin taikka koulutuksiin tartuttava.
Ihan sellaisenaan Tanskan mallin siirtäminen Suomeen ei taitaisi onnistua, sillä mallin toteuttaminen tulisi aivan liian kalliiksi, kun työttömiä on meillä niin paljon ja toisaalta myöskin välimatkat pitkät ajatellen työllistymistä toiselle paikkakunnalle. Mutta jospa tätä voitaisiin kokeilla nuorisotyöttömyyden alentamiseen. Ainakin itse näin työnantajan edustajana ajattelisin, että helpommin ottaisin nuoren töihin pienemmällä riskillä ja kun vielä molemmat tietäisimme, että töitä on tehtävä ja asenteen oltava oikea, jotta töitä jatkossakin riittää.
Jazzit tuovat Porin talousalueelle yli 37 miljoonaa euroa. Vertauksen vuoksi mm-rallit taitavat tuoda Jyväskylän seudulle n. kuutisentoista miljoonaa ja vievät veronmaksajilta tänä vuonna ainakin sen kaupungin 260 000 € ja päälle Jykesit, Kongressikeskukset, Keski-Suomen liitot ym. Ja kieltämättä tapahtumanakin ottaisin monestakin syystä mielummin jazzit kuin rallin, vaikka maakuntamme vahvaa ralliseutua onkin. Onhan meillä Jyväskylän kesä, vaikka lajissaan onkin aika eri tyyppinen tapahtuma. Jospa ensi kesänä itsekin olisin paremmin noihin aikoihin maisemissa, jotta ehtisin monipuolisemmin tutustua tarjontaan.
lauantai 7. heinäkuuta 2012
Kesäkirpparilla
Olipas mukava päivä kesäkirppiksellä. Jotenkin etukäteen tuntuu kauhean vaivalloiselta siivoilla kaapit turhasta tavarasta, pestä ja silittää korikaupalla vaatteita ja viikata niistä nättejä nippuja. Mutta....sitten kun pääsee kirpparille ja saa nyssäkät tyhjennettyä pöytään tai viltille, kirpparin riemu muistuu taas mieleen. Samanhenkisiä ihmisiä myymässä, sekä ostamassa ja mikä mielihyvä kun yksikin tavara löytää uuden omistajan! Puolet hauskuudesta on jutustelussa ja siinä, kun huomaa jonkun itselleen tarpeettomaksi käyneen tavaran tuntuvan toisesta suoranaiselta löydöltä.
Kyllä sitä taas kerran sen tavaramäärän keskellä vannoi, että tästä lähtien olen entistä tarkempi sen suhteen, että kun yksi tavara tulee taloon, niin yksi lähtee. Vaikka eipä tuo vielä oikeasti ole muuta kuin oman kodin siisteyttä edistävä juttu.
Hyllyjä siivoillessani käteeni osui myös kirjanen jota olen ollut toimittamassa (JAPA ry 2006) ja kirjoittanut siihen artikkelin otsikolla Taloudellinen kestävä kehitys kotitalouden näkökulmasta. Siis miten minä olen voinut unohtaa jo tuohon kirjoittamani yksinkertaisen "viisauden"! "Osta se mitä ilman et tule toimeen, älä sitä mitä tarvitset". Kunpa se menisi edes noin, vaan ehkä tuohon joutuisi lisäämään, että älä ainakaan osta sitä mitä vain haluat. Sillä kun aidosti pysähtyy miettimään, niin aika vähän on sellaista mitä tällainen keski-ikäinen nainen enää tarvitsisi (siis kosmetikka ja ihmeitä lupaavat voiteethan eivät lukeudu näihin) kun kaikkea jo on ylenmäärin.
Artikkelin loppuun olin listannut Kotitalouden kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteineen ja se täytyy kyllä ilokseni todeta, että aika monta kohtaa sain ruksia ekologisen- ja taloudellisen kestävyyden kohdalta, mutta onneksi jotain myös sosiaalisen kestävyyden sarakkeista. Ja kun tämän päivän kirpparisaldoa miettii, niin pisteitä taitaa kertyä joka sarakkeeseen.
Omatunto hieman keveämpänä saan käydä nukkumaan ja huomenna lupaan ainakin puolen numeron verran pienentää hiilijalanjälkeäni. Liikun vain juosten tai rullaillen, vaikka olisi kuinka tuskastuttava olo, en viilennä taloamme ja ruuanlaitonkin koitan hoitaa mahdollismman vähillä energioilla (sekä kcal, että kW) ja sehän on nyt kesäaikaan helppoa, kun on raikkaita ja tuoreita vihanneksia. Jos kiinnostuit omasta hiilijalanjäljestäsi, niin tuoltapa http://ilmastodieetti.fi/Ilmastolaskuri.html pääset yhteen testiin (näitähän on lukuisia ja kaikki mittaavat hieman eri asioita ja eri painotuksilla), jossa voit testailla eri vaihtoehtojen vaikutuksen jalanjälkeesi.
Kyllä sitä taas kerran sen tavaramäärän keskellä vannoi, että tästä lähtien olen entistä tarkempi sen suhteen, että kun yksi tavara tulee taloon, niin yksi lähtee. Vaikka eipä tuo vielä oikeasti ole muuta kuin oman kodin siisteyttä edistävä juttu.
Hyllyjä siivoillessani käteeni osui myös kirjanen jota olen ollut toimittamassa (JAPA ry 2006) ja kirjoittanut siihen artikkelin otsikolla Taloudellinen kestävä kehitys kotitalouden näkökulmasta. Siis miten minä olen voinut unohtaa jo tuohon kirjoittamani yksinkertaisen "viisauden"! "Osta se mitä ilman et tule toimeen, älä sitä mitä tarvitset". Kunpa se menisi edes noin, vaan ehkä tuohon joutuisi lisäämään, että älä ainakaan osta sitä mitä vain haluat. Sillä kun aidosti pysähtyy miettimään, niin aika vähän on sellaista mitä tällainen keski-ikäinen nainen enää tarvitsisi (siis kosmetikka ja ihmeitä lupaavat voiteethan eivät lukeudu näihin) kun kaikkea jo on ylenmäärin.
Artikkelin loppuun olin listannut Kotitalouden kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteineen ja se täytyy kyllä ilokseni todeta, että aika monta kohtaa sain ruksia ekologisen- ja taloudellisen kestävyyden kohdalta, mutta onneksi jotain myös sosiaalisen kestävyyden sarakkeista. Ja kun tämän päivän kirpparisaldoa miettii, niin pisteitä taitaa kertyä joka sarakkeeseen.
Omatunto hieman keveämpänä saan käydä nukkumaan ja huomenna lupaan ainakin puolen numeron verran pienentää hiilijalanjälkeäni. Liikun vain juosten tai rullaillen, vaikka olisi kuinka tuskastuttava olo, en viilennä taloamme ja ruuanlaitonkin koitan hoitaa mahdollismman vähillä energioilla (sekä kcal, että kW) ja sehän on nyt kesäaikaan helppoa, kun on raikkaita ja tuoreita vihanneksia. Jos kiinnostuit omasta hiilijalanjäljestäsi, niin tuoltapa http://ilmastodieetti.fi/Ilmastolaskuri.html pääset yhteen testiin (näitähän on lukuisia ja kaikki mittaavat hieman eri asioita ja eri painotuksilla), jossa voit testailla eri vaihtoehtojen vaikutuksen jalanjälkeesi.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)





